Stres zmniejsza szansę na ciążę!

Stres wyzwala w organizmie reakcje, które mogą utrudniać zajście w ciążę. Nawarstwiające się problemy, własne ambicje i oczekiwania innych przekładają się na styl życia. Ten bywa chaotyczny i daleki od tego, który sprzyja płodności. Jak zatem poradzić sobie ze stresem i być o krok bliżej do spełnienia marzenia o ciąży?

Pokłócona para siedząca na kanapie

Hormonalny bałagan

Stres to nie tylko stan emocjonalny, ale również proces biologiczny, który wpływa na funkcjonowanie całego organizmu. Nie obce Ci są pewnie rewolucje żołądkowe, bóle głowy,  bezsenność czy problemy z cerą. To mogą być objawy długotrwałego stresu. Stres wpływa negatywnie również na płodność.  Wszystko przez pracę nadnerczy oraz przysadki mózgowej. Długotrwały stres sprawia, że nadnercza są nieustannie pobudzane do pracy. Z zwiększa się wtedy ilość wydzielanej adrenaliny i sterydów nadnerczowych. Co więcej, przysadka mózgowa wydziela prolaktynę. Ta blokuje funkcje rozrodcze  powoduje zaburzenia owulacji i niewydolność ciałka żółtego.

Mechanizm obronny

Niemożność  zajścia w ciążę u kobiety, która często znajduje się   w stresujących sytuacjach nie powinna dziwić.  Brzmi absurdalnie, jednakże doceńmy siłę natury, która, potrafi zaskakiwać. To, że nie dochodzi do zapłodnienia,  może być mechanizmem obronnym kobiety. Organizm daje w ten sposób do zrozumienia, że w „takich” warunkach ciąża jest niepożądana. Chroni matkę przed dodatkowym stresem, jakim jest poczęcie.

 Warto wspomnieć , że nie tylko adrenalina, ale i prolaktyna wpływa na płodność. Wysoki poziom napięcia i towarzyszące mu zagrożenie sprawia, że uwalnia się hormon stresu, czyli kortyzol. Jego wzrost powoduje zahamowanie pracy głównego hormonu płciowego GnRH, który odpowiada za owulację, aktywność seksualną, a u mężczyzn za ilość produkowanej spermy.

 -Stres generuje w naszym organizmie substancje, które zaburzają prawidłowe funkcje rozrodcze. Dotyczy to zarówno potencjału płodności, czyli np. owulacji, jak również samego przebiegu ciąży. Silny stres i uwalniane z nim hormony mogą zagrozić rozwijającemu się płodowi i doprowadzić do poronienia – wyjaśnia dr n. med. Dariusz Mercik, ginekolog i endokrynolog z Kliniki Leczenia Niepłodności i Diagnostyki Prenatalnej Gyncentrum w Katowicach.

 Licz do 10, oddychaj głęboko…

Stres może podwoić ryzyko niepowodzenia zajścia w ciążę! Szacuje się również, że aż 30% par ma problem z płodnością właśnie przez stres. Przyszłym mamom często zaleca się rzucenie palenia, zmianę diety, zażywanie witamin, ale wciąż rzadko wspomina się o wyciszeniu. Czynniki środowiskowe, do których zaliczamy stres, odgrywają dużą rolę w problemach z płodnością.  Bywa, że wszystkie sposoby radzenia sobie ze stresem zawodzą. Wówczas pary, które przypuszczają, że stres stoi za problemami związanymi z poczęciem, powinny skorzystać z pomocy specjalisty. Psycholog lub psychoterapeuta pomoże odnaleźć równowagę i podpowie, jak zredukować stres u każdego z partnerów. Warto znaleźć zajęcie, które oderwie nas od problemów i negatywnego myślenia związanego z niepowodzeniem poczęcia. Należy szukać metod relaksacyjnych. U jednych sprawdza się joga czy medytacja, czyli  techniki relaksacyjne pozwalające naszemu mózgowi zneutralizować wpływ  bodźców. Natomiast u innych, napięcie bardzo dobrze rozładowuje aktywność fizyczna.

Zmiany w codziennym życiu powinny dotyczyć obojga partnerów. Zrelaksowana, spokojna, zdystansowana para h ma zdecydowanie większe szanse na sukces w staraniach o dzecko. Ludzie umiejący zapanować nad stresem , lepiej radzą sobie w podbramkowych sytuacjach. To bardzo przydatna umiejętność przyszłych rodziców.

 Porady psychoterapeuty – pożegnaj stres

  • Priorytetem jest redukcja stresorów, czyli bodźców, które wywołują stres. Spróbuj wprowadzić małe zmiany w najbliższym otoczeniu. Jeżeli to możliwe, rozwiąż konflikty i zadbaj o relacje. Jeżeli będziesz otoczona przyjaznymi i neutralnymi relacjami, poczujesz się bardziej komfortowo.
  • Jeżeli znasz źródła swojego stresu i wiesz, że niektóre z nich są nieuniknione, naucz się na nie reagować. Przyjmij wygodne dla Ciebie rozwiązanie. Pomocne mogą okazać się techniki relaksacyjne. Możesz je praktykować zawsze i w zasadzie wszędzie np. głębokie oddychanie, rozluźniania mięśni, czy umiejętność odcięcia się od bodźca wywołującego stres.
  • Wprowadź działania, które zapewnią Ci spokój i wyciszenie. Specjaliści zalecają tutaj jogę, medytację, ale także regularny sen, prowadzenie dziennika, podróże, psychoterapię, ćwiczenia fizyczne, a nawet modlitwę i czytanie.
  • Zadbaj o ziołowe wsparcie. Warto skorzystać z dobrodziejstw natury, które znane są ze swych właściwości wyciszających. Pozytywnie na organizm wpływają napary z rumianku czy melisa.

Wspomniane porady pozwolą Ci zapanować nad stresem i umilą  życie! Ważna jest podstawowa intencja, której celem jest poczęcie dziecka. Redukując stres, uchronisz organizm przed biologicznymi reakcjami, które negatywnie wpływają na płodność. Naucz się cierpliwości i opanowania. To sprawi, że Twoje starania o dziecko, a w dłuższej perspektywie  rodzicielstwo będzie satysfakcjonujące i radosne.


Konsultacja merytoryczna:

Dariusz Mercik dr n. med. Dariusz Mercik
Ginekolog i położnik, endokrynolog
Lekarz z ponad 20-letnim doświadczeniem zawodowym. Specjalista w zakresie diagnostyki i leczenia niepłodności oraz endokrynologii rozrodu. Od wielu lat zawodowo związany z Kliniką Leczenia Niepłodności i Diagnostyki Prenatalnej Gyncentrum. Członek polskich i zagranicznych towarzystw ginekologicznych.