Plemnik na diecie, czyli żywność poprawiająca jakość nasienia

Obecny stan wiedzy nie pozostawia wątpliwości co do wpływu diety na płodność. Zarówno sposób żywienia, jak stan odżywienia mogą być przyczyną obniżenia płodności i niepowodzeń w zajściu w ciążę. Dowiedz się co jeść, a czego nie jeść, aby zachować płodność.

dieta na poprawę nasienia

Naukowy i badacze ostrzegają – z męską płodnością jest coraz gorzej. Liczne badania naukowe wskazują, iż na przestrzeni ostatnich 40 latach jakość męskiego nasienia spadła nawet o 60%. Współcześni mężczyźni mają zatem mniej plemników i są one gorszej jakości, co wpływa na zdolności rozrodcze par na całym świecie. Niepłodność to problem globalny. Wyraźny spadek płodności jest jednak szczególnie wyraźny w krajach rozwiniętych i uprzemysłowionych. W Polsce niepłodność dotyka 19% par, z czego czynnik męski jest odpowiedzialny za 57% przypadków.  

Co obniża jakość nasienia?

Przyczyn obniżenia parametrów nasienia jest wiele. Wśród nich wymienia się: czynniki genetyczne, choroby współistniejące, niekorzystne warunkami pracy czy zanieczyszczenie środowiska. Co ciekawe, z analizy wyników badań wynika, iż spadek parametrów nasienia występuje także u mężczyzn bez obciążeń zdrowotnych. Obecny stan wiedzy nie pozostawia wątpliwości, że jedną z głównych przyczyn spadku jakości nasiania są modyfikowalne zachowania w stylu życia, w tym dieta oraz aktywność fizyczna.

Dieta a jakość nasienia

Do najważniejszych czynników determinujących stan płodności zalicza się sposób żywienia oraz stan odżywienia.  To co jesz ma zatem istotny wpływ na jakość Twojego nasienia. Nie daj się zwieść, że diety propłodnościowe są tylko dla kobiet. Istnieją produkty żywnościowe, które mogą zwiększyć liczbę oraz jakość Twoich plemników, a także takie, które im zaszkodzą. 

plan dietetyczny katowice

"Must have" męskiej diety

Oto pokarmy, które powinieneś dodać do swojej diety, aby poprawić swoją płodność: 

Orzechy brazylijskie i pestki dyni
Badania naukowe wskazują, że zwiększone spożycie selenu i cynku, przyczynia się do wzrostu stężenia testosteronu, wpływa korzystnie na liczbę i ruchliwość plemników. 

Łosoś atlantycki, sardynki i śledzie 
Ryby z wysoką zwartością kwasów tłuszczowych omega-3 przyczyniają się do zwiększania ilości plemników i poprawy parametrów nasienia.

Pomidory 
Pomidory są bogatym źródło likopenu. Badania wykazały, że spożycie likopenu wiąże się z lepszą morfologią plemników. Znajdziesz go w surowych pomidorach oraz w ich przetworach, takich jak soki pomidorowe, suszone pomidory czy przecier pomidorowy. Likopen z przetworów pomidorowych jest nawet 2,5-krotnie lepiej wchłaniany przez nasz organizm niż z surowych pomidorów. Unikaj jednak ketchupu. W 100 gramach ketchupu może być nawet 6 łyżeczek cukru – to o wiele za dużo!

Pomarańcze 
Pomarańcze to prawdziwa bomba witaminowa i cenne źródło witaminy C. Badania wykazały, że cytrusy zawierające witaminę C poprawiają ruchliwość, liczbę i morfologię plemników. Inne produkty zawierające witaminę C to natka pietruszki, papryka czerwona, porzeczki.

Ciemnozielone warzywa
Szpinak, sałata, szparagi, brokuły to źródła kwasu foliowego. Badania wykazały, że mężczyźni, których dieta bogata była w zielone warzywa, mieli wyższe stężenie oraz lepszą ruchliwość plemników.  

Woda
Zadbaj o odpowiednie nawodnienie organizmu! Dla mężczyzn zalecana ilość wody to 2,5 l na dobę. Odwodnienie może doprowadzić do spadku jakości nasienia i jego objętości.

Zdrowy sposób odżywiania ma znaczący wpływ na całkowitą liczbę plemników oraz liczbę ruchliwych plemników. Zwraca się jednak uwagę na fakt, że żywność może zawierać zanieczyszczenia: metale ciężkie, pestycydy, które negatywnie wpływają na parametry nasienia. Istotne jest zatem uzupełnienie diety w produkty bogate w przeciwutleniacze lub ich suplementacja, co skutecznie zapobiega męskiej niepłodności. 

Zabójcy męskiej płodności

Oto produkty, które mogą obniżyć jakość Twojego nasienia:

Przetworzone czerwone mięso 
W tym bekon, szynka, kiełbasa, parówki, konserwy. Mogą negatywnie wpływać na morfologię plemników, obniżenie całkowitej liczby plemników oraz zmniejszenie ich ruchliwości.

Pełnotłuste produkty mleczne
Badania wykazały, że spożycie pełnotłustych produktów mlecznych, w szczególności serów, wpływa negatywnie na ruchliwość i morfologię plemników.

Kofeina
Konsumpcja napojów zawierających kofeinę wiążę się z uszkodzeniem DNA plemników, co negatywnie wpływa na funkcję rozrodczą mężczyzny. Ponadto badania wykazały, że spożycie kofeiny w szczególności z napojów energetycznych oraz typu cola wpływa na zmniejszenie liczby plemników oraz objętość nasienia. 

Alkohol
Codzienne spożywanie alkoholu niekorzystnie wpływa na jakość nasienia, morfologię plemników oraz poziom hormonów płciowych. 

Słodkie napoje gazowane
Unikaj słodzonych napojów, gdyż ich spożycie wpływa na zmniejszenie ruchliwości plemników.

Zmiana diety i nawyków żywieniowych nie jest łatwym zadaniem, daje jednak wymierne korzyści: poprawia płodność, wpływa na stan zdrowia i dobre samopoczucie. Pomaga także w kształtowaniu zdrowych nawyków żywieniowych u potomstwa. 

 Zmień nawyki żywieniowe i popraw swoją płodność. Umów się na konsultację z dietetykiem klinicznym Gyncentrum.
Zadzwoń: 32 506 57 77
Napisz: info@gyncentrum.pl

 


Konsultacja merytoryczna:

example

mgr Joanna Jurkiewicz-Przondziono
Dietetyk kliniczny

Absolwentka Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach. Zawodowo związana z Gyncentrum, gdzie na co dzień pracuje z pacjentami z nadwagą, otyłością, chorobami dietozależnymi, niepłodnymi parami oraz kobietami z endometriozą i zespołem policystycznych jajników.