Endometrioza – co jeść? Część druga – skuteczne witaminy

endometrioza dieta witaminy

Bolesne miesiączki i stosunki płciowe, bóle podbrzusza, ból podczas wypróżnienia… Kobiety chore na endometriozę, często latami zmagają się z bólem oraz wieloma innymi dolegliwościami spowodowanymi stanem zapalnym i zrostami narządów wewnętrznych. 

Endometrioza – zbójca płodności

Endometrioza wpływa niekorzystnie również na płodność, poprzez:

  • zmianę składu płynu otrzewnego, co wpływa na komórki jajowe i plemniki oraz ich interakcję,
  • zaburzenie stosunków anatomicznych w miednicy mniejszej, co może hamować owulację,
  • zaburzenie czynność jajowodów,
  • zaburzenie fazy lutealnej, wzrostu pęcherzyka i endokrynnej funkcji jajnika,
  • upośledzenie funkcji endometrium, co utrudnia implantację zarodka.

Ginekolodzy specjalizujący się w medycynie rozrodu nie ustają w poszukiwaniu najlepszych metod leczenia niepłodności u kobiet zmagających się z endomentriozą w różnych stadiach. Niestety wciąż nie znaleziono skutecznego lekarstwa na endometriozę, a dostępne metody leczenia nie dają zadowalających efektów. 

Ogranicz stres i zadbaj o dietę!

Istnieje wiele metod leczenia endometriozy – od farmakologicznych po zabiegi chirurgiczne. Na ich przebieg i skuteczność niestety mamy niewielki wpływ. Warto zatem skupić się na tym, co jest od nas bezpośrednio zależne. Na początek zadbajmy o nasze nawyki żywieniowe i styl życia. Nawet niewielka modyfikacja w jadłospisie oraz redukcja stresu może istotnie wpłynąć na ogólną kondycję organizmu i zmniejszyć dolegliwości bólowe związane z endometriozą. 

Warzywa i owoce przede wszystkim!

Warzywa i owoce powinny być podstawą każdej zdrowej diety! Nie bez powodu znajdują się najbliżej podstawy najnowszej piramidy żywieniowej Instytutu Żywności i Żywienia. Rekomenduje się, by stanowiły największą część każdego posiłku. Zalecenia dla kobiet mówią o co najmniej 500 g warzyw i owoców dziennie. Należy przy tym zachować odpowiednie proporcje: 2/3, a nawet ¾ powinny stanowić warzywa, a pozostałą część owoce. Co więcej – warzywa strączkowe i orzechy powinny zastąpić białko pochodzące z czerwonego mięsa, a zwłaszcza z wędlin.

Badania, w których analizowano częstotliwość spożycia warzyw i owoców przez kobiety wykazały, że im więcej ich jadły, tym mniejsze było ryzyko endometriozy. W jednym z największych badań dotyczących zdrowia i diety kobiet zauważono również zmniejszenie ryzyka endometriozy u kobiet, które jadły przynajmniej jeden owoc cytrusowy dziennie.

Postaw na ciemne winogrona!

Kolejnym elementem diety wartym uwzględnienia w diecie kobiet z endometrioza jest resweratrol – związek z grupy polifenoli, który obecny jest w skórce ciemnych winogron. Badania potwierdziły jego działanie przeciwzapalne, przeciwutleniające, a także przeciwnowotworowe. Zaobserwowano również jego wpływ na redukcję ognisk endometriozy. Warto więc wkomponować winogrona w zbilansowaną dietę propłodnościową.  

Przeciwutleniacze przeciw endometriozie 

Warzywa i owoce są także „kopalnią” naturalnych przeciwutleniaczy, które zapobiegają powstawaniu i rozwojowi procesów zapalnych. U pacjentek, których dieta obfituje w antyoksydacyjne witaminy A, E i C obserwuje się zmniejszenie markerów stresu oksydacyjnego.

Gdzie je znajdziemy? Źródłem witaminy A jest pełnotłuste mleko, masło, dynia, szpinak, morele, papryka i marchew. Witaminę E znajdziemy w nasionach i orzechach tj. słonecznik, pestki dyni, migdały, orzechy laskowe, a także w zimnotłoczonych olejach (rzepakowym, z pestek winogron i krokoszowym). Cennym źródłem witaminy E jest także brukselka, biała kapusta, zielone oliwki oraz owoce np. – morele (także suszonych) i czarne porzeczki. Witaminy C z kolei należy szukać w pomidorach, papryce, czarnej porzeczce, brokułach, natce pietruszki, szpinaku, brukselkach i większości owoców, także cytrusowych. 

Przeciwzapalne przyprawy

Przyprawy nie tylko podnoszą walory smakowe potraw. Są także istotnym elementem  przeciwzapalnej diety. Stosowane regularnie prowadzą do zmian w metabolizmie. Kurkuma (koniecznie z dodatkiem pieprzu lub chilli), cynamon, imbir, oregano, bazylia, curry, rozmaryn, a także kakao – to przyprawy, w których warto się rozsmakować. 

 

Dieta odgrywa istotną rolę w procesie leczenia endometriozy. Warto o nią zadbać, aby zmniejszyć dolegliwości bólowe i poprawić komfort swojego życia. 

 

 Chcesz dowiedzieć się więcej?
Zadzwoń: 32 506 57 77
Napisz: info@gyncentrum.pl