10 porad, które pomogą Ci w staraniach o dziecko

Podjęłaś decyzję, że chcesz zostać mamą? Świetnie! Gratulujemy i trzymamy kciuki. Dodatkowo mamy dla Ciebie kilka wskazówek, które sprawią, że będziesz bliżej spełnienia swojego marzenia o macierzyństwie.

Ciężarna kobieta w parku na kocu

Podjęłaś decyzję, że chcesz zostać mamą? Świetnie! Gratulujemy i trzymamy kciuki. Dodatkowo mamy dla Ciebie kilka wskazówek, które sprawią, że będziesz bliżej spełnienia swojego marzenia o macierzyństwie.

1. Pilnuj prawidłowej wagi

Pomiędzy masą Twojego ciała a płodnością występuje ogromna zależność! Zarówno nadmiarowe kilogramy, jak i niedobór masy ciała zaburzają proces owulacji. Nadwaga może rozregulować cykle owulacyjne i miesiączkę. Może również zaburzać wzrost pęcherzyka jajnikowego, prawidłowy rozwój zarodka i jego implantację. W przypadku niedowagi problemy z płodnością wynikają z wtórnego braku miesiączki, zwiększenia wydzielania hormonu folikulotropowego, którego wysoki poziom najczęściej dotyczy niewydolności jajników, czy skróconej fazy lutealnej. Wpływ masy ciała na płodność kobiety widoczny jest na każdym etapie procesu reprodukcji, począwszy od momentu starań o dziecko, a skończywszy na powikłaniach ciąży, porodu i połogu. Dlatego zadbaj o właściwe odżywianie i aktywność fizyczną, które są kluczowe dla zdrowia i utrzymania prawidłowej wagi.

dietetyk ciąża

2. Sięgnij po kwas foliowy i wartościowe minerały

Najlepszym źródłem witamin i minerałów jest zróżnicowana i zbilansowana dieta. Jednak ta nie zawsze jest w stanie pokryć zapotrzebowanie organizmu, zwłaszcza jeżeli starasz się o dziecko.  Planując ciążę, już teraz powinnaś zadbać o prawidłowe nawyki żywieniowe i właściwą suplementację. Szczególne dotyczy to kwasu foliowego! Reguluje on wzrost i funkcjonowanie wszystkich komórek organizmu kobiety, także komórek jajowych. Polskie Towarzystwo Ginekologiczne rekomenduje kobietom starającym się o dziecko przyjmowanie kwasu foliowego w dawce 0,4 mg na dobę. Kwas foliowy powinni przyjmować również przyszli ojcowie, ponieważ wpływa on na jakość nasienia. Istnieje grupa witamin i minerałów, która posiada udowodnione działanie wspierające płodność. Należą do nich malina właściwa, głóg jednoszyjkowy, bez czarny czy niepokalanek mnisi. Te naturalne składniki wspomogą Twój cykl miesiączkowy, pomogą oczyścić organizm z toksyn oraz przygotują endometrium do prawidłowego zagnieżdżenia zarodka.

3. Miej dni płodne pod kontrolą

Czy wiesz jak wyliczyć dni płodne? Oto uproszona instrukcja: przeciętny cykl miesiączkowy trwa 28 dni. W takim przypadku dni płodne przypadają pomiędzy 9. a 18. dniem cyklu. Obecnie w obliczeniach mogą Ci pomóc internetowe kalkulatory dni płodnych. Warto obserwować swój organizm, by wiedzieć kiedy masz największe szanse na ciążę. W okresie okołoowulacyjnym ilość wydzieliny pochwowej znacznie się zwiększa i jest to tzw. śluz estrogenny. Wyróżnia go przejrzysta, elastyczna i ciągnąca się konsystencja, która strukturą przypomina białko jaja kurzego. Powoduje również uczucie wilgoci w pochwie. Skład oraz konsystencja śluzu jest bardzo ważnym czynnikiem warunkującym zapłodnienie. Umożliwia swobodny transport plemników do komórki jajowej. Pomocne w wyznaczaniu dni płodnych mogą być również testy owulacyjne, które są dostępne w większości aptek.

monitoring owulacji

4. Czerp więcej przyjemności z seksu

Kobiecy orgazm jest postrzegany głównie przez pryzmat przyjemności. Ale to nie wszystko! Warto wiedzieć, że matka natura znalazła dla niego jeszcze jedno przeznaczenie. Ułatwia on bowiem plemnikom dotarcie do komórki jajowej. Zdaniem biologów ewolucyjnych, orgazm kobiety w trakcie stosunku płciowego, chwilę po wytrysku partnera, pozwala zachować 70% plemników w obrębie narządów płciowych. Ponad to, skurcze mięśni występują z tą samą częstotliwością zarówno u kobiet jak i u mężczyzn, co ułatwia dotarcie plemnikom do komórki jajowej.

5. Zadbaj o odpowiedni odstęp między zbliżeniami

Wskazane jest współżycie co 2-3 dni. Uprawianie seksu zbyt rzadko albo zbyt często także nie sprzyja zapłodnieniu. Kiedy zbliżeń jest zbyt mało, łatwo „przegapić” okres płodny u kobiety. Z kolei za częste zbliżenia spowodują, że sperma partnera może zawierać mniej plemników, co może zmniejszyć szansę na zapłodnienie. Jeśli do zbliżeń dochodzi rzadziej, przyda się test owulacyjny, który pomoże we wskazaniu momentu uwolnienia komórki jajowej z jajników do macicy (jajeczkowanie). Aby doszło do zapłodnienia plemnik musi dotrzeć do komórki jajowej w ciągu 24h od owulacji.

6. Zwróć uwagę na hormony!

W żartach często winę za złe samopoczucie kobiety przypisuje się hormonom. Ile w tym prawdy? Wiele! Układ hormonalny steruje w organizmie kobiety procesami, które odpowiadają niemalże za wszystko – od przemiany materii, wagi, przez wygląd cery i samopoczucie, aż po płodność. Hormony regulują działanie jajników i wydzielanie substancji odpowiedzialnych za zagnieżdżenie zarodka i utrzymanie ciąży. Jeżeli poziom hormonów nie jest właściwy, odbija się to znacząco na naszym zdrowiu. Jeżeli starasz się o dziecko zwróć w szczególności uwagę na te hormony:

  • progesteron
  • prolaktyna
  • folikulostymulina (FSH)
  • hormon luteinizujący (LH)

To „wielka czwórka” hormonów, których poziom jest bardzo istotny, aby zajść w ciążę! Zapytaj swojego lekarza o odpowiednie badania, a będziesz o krok do przodu.

7. Ogranicz kofeinę

Mała czarna, latte a może mrożona? Jeżeli jesteś koneserką kawy i chcesz zajść w ciążę, nie będziesz zachwycona. Powinnaś wiedzieć, że kofeina może zmniejszać aktywność mięśni, które odpowiadają za prawidłowy transport komórki jajowej z jajników do macicy. Skutkować to może trudnością z zajściem w ciążę, a w skrajnym przypadku ciążą pozamaciczną. Warto wspomnieć również o tym, jak kofeina steruje naszym organizmem. Kawa pobudza, często łagodząc objawy zmęczenia. To zupełnie normalne, że w ciągu dnia potrzebujemy energetycznego kopa. Jednakże, stałe pobudzenie powoduje, że stajemy się nerwowi, wrażliwi na bodźce i podatni na stres. Stąd bliska droga do zaburzeń owulacji, które bezpośrednio przekładają się na płodność. Zdaniem dietetyków, bezpieczna dawka to mniej niż 200 mg dziennie, czyli np. nie więcej niż dwa kubki kawy instant lub jeden kubek kawy z ekspresu, dwa kubki czarnej herbaty lub cztery kubki zielonej herbaty.

8. Zadbaj o odpowiednią dawkę ruchu

Jak się okazuje, kluczowe jest tu słowo „odpowiednią”. Płodność nie lubi skrajności – zarówno brak aktywności fizycznej, jak i jej nadmiar mogą okazać się szkodliwe w staraniach o dziecko. Umiarkowane ćwiczenia powodują wydzielanie się hormonów szczęścia, relaksują umysł i ciało, a co za tym idzie - podnoszą skuteczność starań o dziecko. Wszystkie powyższe cele można osiągnąć poprzez zrównoważone połączenie treningu oporowego (siłowego) i ćwiczeń kardio, ale wyłącznie w oparciu o swój poziom wytrenowania. Treningi o zbyt wysokiej intensywności czy też wykonywane zbyt często mogą zmieniać równowagę hormonalną, powodować zakłócenia owulacji i zmiany całego cyklu miesiączkowego. Właśnie dlatego plan treningowy wymaga indywidualnego dopasowania i zachowania umiaru, by pomóc a nie przeszkodzić w staraniach o potomstwo.

9. Nie stresuj się tyle!

Stres może podwoić ryzyko niepowodzenia zajścia w ciążę! Szacuje się również, że aż 30% par ma problem z płodnością właśnie przez stres. Starając się o dziecko usłyszysz dziesiątki porad: „rzuć palenie, zmień dietę, zażywaj witaminy”, ale wciąż zapomina się o wyciszeniu. Czynniki środowiskowe, do których zaliczamy stres, odgrywają dużą rolę w problemach z płodnością. Nie obce  są Ci pewnie rewolucje żołądkowe, bóle głowy, bezsenność czy problemy z cerą. To mogą być objawy długotrwałego stresu. Wpływa on negatywnie również na płodność. Wszystko przez pracę nadnerczy oraz przysadki mózgowej. Długotrwały stres sprawia, że nadnercza są nieustannie pobudzane do pracy. Zwiększa się wówczas ilość wydzielanej adrenaliny i sterydów nadnerczowych. Co więcej, przysadka mózgowa wydziela prolaktynę. Ta może blokować funkcje rozrodcze, powodować zaburzenia owulacji i niewydolność ciałka żółtego. Wyluzuj! Dowiedz się więcej o technikach relaksacyjnych. Być może będzie to Twoja ulubiona aktywność fizyczna, a może popołudniowa drzemka? Odpręż się! Z pewnością, to zachęci Cię do zbliżeń z partnerem… Patrz punkty 4 i 5

10. Odstaw przetworzoną żywność

Moda na BIO ma sens! Obecnie nieprzetworzona żywność jest dostępna już nawet w sieciówkach. Koniec z wymówkami, że nie masz w pobliżu eko bazarku. Na ile to możliwe należy wyeliminować z diety przetworzone produkty, pełne konserwantów i ulepszaczy. Twoja płodność w szczególności nie lubi tłuszczów TRANS. Prowadzą one do zaburzeń owulacji, a co więcej – jeżeli poczęstujesz nimi swojego partnera, mogą wpłynąć negatywnie na jakość jego nasienia. Tłuszcze TRANS są wytworem przemysłu spożywczego i ekonomicznym sposobem na przedłużenie trwałości tłuszczów roślinnych używanych do przemysłowych wyrobów piekarniczych, cukierniczych, a także tanich margaryn. Przyczyniają się one do powstawania i pogłębiania endometriozy, a także zwiększają ryzyko poronienia przez wyciszenie genu odpowiedzialnego za prawidłowe funkcjonowanie łożyska. Aby ustrzec się przed działaniem niekorzystnych tłuszczy porzuć smażenie na rzecz gotowania na parze, pieczenia w folii lub w rękawie, grillowania.

Starasz się o dziecko? Przygotuj się do ciąży pod czujnym okiem specjalisty. Umów wizytę w poradni ginekologiczno-położniczej Gyncentrum. 
Zadzwoń: 32 506 57 77
Napisz: info@gyncentrum.pl


Konsultacja merytoryczna:

example dr n. med. Wioletta Rozmus-Warcholińska
Ginekolog i położnik, perinatolog
Specjalista Gyncentrum w zakresie diagnostyki prenatalnej. Członek Międzynarodowego Towarzystwa Ultrasonografii w Położnictwie i Ginekologii, londyńskiej Fundacja Medycyny Płodu oraz Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego.